tisdag 6 januari 2009

Scrapmål för 2009

Idag har jag varit lite deppig faktiskt, trots att man varit ledig och allt. Jag blir ofta lite sorgsen så där när julen är slut och det är sååå långt till nästa roliga grej. Har dessutom insett idag att jag missar vårens mässa i Göteborg eftersom svärfar fyller 60 den helgen så vi kommer åka dit. Fasen också! Ett av mina scrapmål för året var ju att handla koncenterat på mässorna och inte en massa emellan. Men men, nu kan jag ju i stället kolla in webshopparnas rea (som om jag inte redan gjort det, hahaha).

För övrigt så vill jag förenkla min scrapbooking under 2009.
Det var jättespännande och utvecklande att vara DT men jag är inte säker på att det passar mig så bra faktiskt. Jag scrappar ju rätt enkelt och när jag ska scrappa uppdrag är ju idén att man ska visa upp så mycket produkter som möjligt vilket är lite stressande tycker jag. Eller ja, det tar mitt fokus från själva storyn liksom, fotona och journalingen blir inte det mest viktiga. Det är troligen en vanesak men inför 2009 kommer jag inte söka nya uppdrag utan fokusera på min familj och på att scrappa som jag vill. Jag tycker så klart det är kul att scrappa, annars skulle jag inte gjort det, men för mig handlar det mer om att dokumentera än om fina papper och söta blingstenar.

Jag har hängt på utmaningen att fotografera minst ett foto om dagen men kommer att fotografera min familj och därmed inte visa upp så många bilder här. Malena skriver här om sina tankar kring utmaningen och jag är lite inne på samma linje. Jag vill helt enkelt dokumentera vårt år (som jag tror kommer bli ett väldigt spännande år, på flera sätt) och fotona är en del av det. Jag har en lösenordsskyddad familjeblogg som bara våra närmaste kan läsa och där skrev jag dagligen under våra första nio månader som föräldrar. Ja och la upp en massa foton också så klart. Jag skrev dessutom medan vi väntade på vår son och bloggen är en sådan underbar dokumentation över vårt vardagliga liv, vår sons framsteg och utveckling.
I höst har jag slarvat, inte fotograferat alls så mycket och inte bloggat om jag inte har några bilder att visa. Det vill jag ändra på för även om vi ursprungligen startade bloggen för att våra familjer som bor långt borta skulle få se bilder och läsa om vad vi har för oss så ser jag nu att det är helt fantastiskt att kunna gå tillbaka och se på vårt liv och reflektera över hur fantastiskt vi har det.
Jag kommer alltså att använda min (andra) blogg för 365-utmaningen och helt enkelt dokumentera, antingen med ord eller bilder. Och jag kommer att scrappa en massa, enkla
layouter utan att känna mig tvungen att ha med femton olika mönstrade och femtioelva olika dekorationer. Bara, enkelt med bilder och ord och troligen i A4 för det har jag fått dille på. Det och minialbum.

Här är förresten snabblayouten jag scrappade efter tips från Ladybug häromdagen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressanta och kloka tankar på alla sätt, och en mycket fin layout! Jag har precis scrappat för första gången på två och en halv vecka, och det var sååå skönt! Ska läsa vad Malena skriver om ett foto om dagen för att se vad du tycker också :)

Anonym sa...

vilka bra mål du verkar ha kommit fram till. det är skönt när man hittat sin stil. jag scrappar precis som du utan femtielva dekoratainer och gillar också det enkla. Jag gillar verkligen dina layouter och brukar kika in här och inspireras.