onsdag 21 januari 2009

En historisk bild

Idag blev det en bild som var mer av det historiska slaget än det familjära. Ska man ta 365 bilder så kan väl inte alla vara av Lillen som leker med bilar antar jag och det här är något som är så himla viktigt och stort att jag verkligen vill ha det med i mitt album.


Albumet ja! Jag har fått lite frågor om det och svarar här.
Plastfickorna är av märket Fancy Pants och har alltså sex fickor för foton i storlek 10x15. Man kan sätta två foton i varje, alltså fram och baksida utan problem. De är hålade för ringpärm med tre hål och jag trodde att mina American Craft album skull kommit idag så att jag kunde testa om de passade men tyvärr. Hoppas kunna svara på det i morgon men om mina plastfickor inte har hål där jag vill ha dem tar jag helt enkelt nya hål med min håltång bara. Om de nya hålen hamnar delvis där de gamla är brukar jag täcka de gamla med tjep och sedan göra nya hål, det funkar jättebra.
Jag har köpt plastfickorna på Scrapaddicted och tror att de är slut men om ni hör av er till Jane kanske hon kan beställa fler? Om man skriver lite journaling fortlöpande gör det ju inget om fickorna dröjer någon vecka för det går snabbt att sätta ihop det när man väl har dem. Jag har en lösenordsskyddad familjeblogg som jag nu skriver i var dag så det är enkelt att kolla vad som hände under dagen. I min journaling sammanfattar jag dagen, jag beskriver alltså inte bara vad som syns på bilden.


Fotona är förminskade till stl 10x15 och utskrivna på fotopapper. Jag sätter skrivaren på Borderless för att slippa den vita kanten. Jag tar en del foton på höjden (fast nu blir det fler horisontella när jag vet att det är de bilder som passar bäst i fickorna) och dem kan man få med genom att lägga två på ett 10x15 cm stort dokument i photoshop och sedan skriva ut dem på ett foto tillsammans.


Journalingrutorna finns att ladda ner gratis här och dem skriver jag ut på släta, vita albumblad, det blir hur läckert som helst! De är redan i stl 10x15, eller ja, två st per 10x15 och först funderade jag på att dela på dem och sätta två i var ruta. Becky Higgins kit har plastfickor med mindre fickor för dessa och det är snyggt med mellanrummet liksom men dels tänkte jag att de skulle glida runt i plastfickan och dels blev det helt enkelt för mycket jobb. Det funkar så här och ett så här stort projekt måste liksom vara enkelt för att orka göras tror jag.
Jag tycker Maggie Holmes 365-sidor var så fina att jag bestämde mig för att göra som hon och runda hörnen med en hörn-punch.


I morgon ska jag se om jag hinner scanna mina första dubbelsidor, de är så fiiina!

3 kommentarer:

webmosterhelene sa...

Kul att du oxå fotar ett foto om dagen!! Jag har lagt med dig i min lista :-)

Och sååååå fin din sida blivit, som du scrappat!! Jag har väl inte nån förhoppning om att scrappa (om ens hinna) dessa foton utan de får vara ett år i fotodagbok :-)

Anonym sa...

kolla in min blogg
och kommentera gärna :D

http://oneofthese.blogg.se

Sanna F sa...

Ja det är klart att det blir många foton på barn/en!
Så ibland får man försöka fota något annat viktigt ;)