söndag 18 januari 2009

Fotosöndag

Söndagar är utedagar för mig och Lillen och då passar jag alltid på att ta en massa bilder också. Det är sååå mycket roligare att fotografera utomhus! Man kan knäppa på och ljuset funkar och tar man många bilder så vet man liksom att några blir bra. Lillen är inte längre något direkt villigt fotoobjekt men när han är ute och leker bryr han sig inte, då har han bara roligt och det är ju också då man får de bästa spontana bilderna. Idag hade det dessutom snöat lite så han var helt överlycklig.
Han brukar också få fotografera, antingen med vår lilla gamla digitalkamera eller med min Fuji där han kan se på displayen innan han trycker (men trots det blir det en hel del golv och fötter). Systemkameran har han svårare för. Dels är den så tung och dels kan han inte riktigt titta i den lilla sökaren så idag blev det inga bra bilder från honom. Bilden på mig själv tog jag istället genom att hålla upp kameran och trycka helt enkelt. Tyckte den blev helt ok, den speglar vår uterunda liksom.

Skulle för övrigt vilja gå en fotokurs, helst över nätet eller kanske ännu hellre vilja ha en fotomentor. Fast jag använder Nikon D70 och det är det ju inte så många som gör. Känner ni nån som är duktig och har samma kamera så hör av er!
Min man är rätt duktig men han vill mest fotografera hus och natur och vi har inte alls samma smak när det gäller hur bilder "ska" se ut så det funkar så där att han är mentor.




Jag tycker inte alls det är svårt att komma ihåg att ta en bild var dag, jag har en av våra kameror med och tar bilder antingen under dagen eller när jag hämtat Lillen. Jag tar definitivt mer än en bild om dagen men det är väl också tanken, att man ska fotografera mer liksom. Nu känner jag ändå att jag måste börja tänka lite, jag menar man kan ju inte fotografera Lillen som spelar spel vid köksbordet var kväll medan jag lagar mat liksom, det blir lite enformigt. Så man får nog planera lite. Hm, kanske göra en lista... (älskar listor!)


Över till scrappandet.
Den här layouten skulle varit till Scrappiz-skissen men blev inte klar i tid. Jag veeet, helt otroligt att en så här enkel layout kan ta sådan tid men jag körde liksom fast och gjorde annat emellan. Nu är den i alla fall klar och Lillen har gett den klart godkänt.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket! vilka härliga bilder du oxå tagit, spec härliga var de senaste vinterbilderna.

FruGrip!! sa...

Hej!
Kul att du kikade in hos mej! Jag digiscrappar bara nu mer. Har ingen tid till vanlig scrapbooking. Är för stressad med att ta tag i det just för tillfället.
Linus är 1 år och VÄLDIGT aktiv. Datorn passar bättre då...*Ler*
Kram Cissi

Vicki sa...

Inne och kikar i din blogg. Sätter ett avtryck att jag varit här.

Vicki

Ejris sa...

kul o se dig i min blogg=)

Jag har en D70 även om jaggått över till D80 så har D70 bättre blixt synk som kan va bra ibland=) mycket bra kamera är det ialla fall.

Camillha sa...

Härlig LO "premiär"!
En bild att minnas när han blir stor!

Kristina sa...

Tänkte på dej när jag kikade in här: http://www.designerdigitals.com/ddgallery/showgallery.php?cat=1341
Ha en skön vecka!

Fotograferande Maria sa...

Hej! Nu har jag lagt en projket 365 länk till dig. Du får gärna länka till mig. Fina bilder du tar!! Kram MAria

Monkan sa...

Tycker dina foton är jättefina. Angående listor så följer jag just en lista till mina 365 dagars foton.
Monica

Anne sa...

Kul att du tittade in hos mig.härliga bilder du tar...

Jag länkar till dig i min 365-lista, är det oki...?

Anne

Anonym sa...

Tack för titten! Jag skulle också vilja gå en fotokurs, i verkligheten och inte på nätet men tiden..den räcker liksom inte!! Dina foton är ju jättefina!