söndag 22 februari 2009

Fotomässa

Idag har vi varit på fotomässan och jag måste erkänna att det var en besvikelse. Dyr entré, trappor överallt (vi hade vagnen med till Lillen eftersom han inte orkar gå så länge på sådant), tråkiga montrat med svindyra saker, trångt, varmt och ja, inte alls speciellt kul. Lillen var dessutom grymt besviken över att det utlovade lejonet Alex från Madagaskar inte var på plats som vi pratat om. Både jag och maken fick ont i huvudet så nu ligger vi i soffan och äter smågodis nersköljt med treo och hejjar på Lillen som spelar x-box (utan ljud).
Och jag får leta på nätet efer ny kamera i stället för min med den spräckta linsen. Hybridkameror var det inte många på mässan och det är en sådan jag vill ha även om jag skulle kunna köpa en enklare systsemkamera till ett schysst paketpris för samma summa.
Men vi har ju en systemkamera som jag kan använda och jag känner att en dag på lekplatsen eller stranden vill jag inte släpa med en massa olika objektiv och pryttlar. Hybridkamerorna har schysst zoom, tar ok bilder och tillåter en hel del olika inställningar. Plus att man kan filma. Eftersom vi är fotomänniskor och jag vill ha foton från alla tillfällen (att scrappa) orkar vi aldrig släpa med filmkameran. Det är perfekt att filma en minut eller så från något kul tillfälle med kameran, längre filmer än så blir ändå tråkiga och nej, kvalitén är inte perfekt men den duger.
Så hybrid it is. Frågan är bara vilken.






De här fotona är för övrigt tagna med min hybrid, en Fujji. Linsen är ju spräckt på två ställen men man kan ta bilder med den så länge ljuset inte faller på ett visst sätt, då blir det suddigt upp i vänsterkanten. I solljus funkar det inte alls men så här inomhus är det ok. Lillen gjorde för övrigt succé, eftersom kameran ändå är trasig kan han ju lika gärna få använda den så jag hängde remmen runt halsen på honom och så sprang han runt och "fotokamerade" alla och allt vilket folk hade väldigt roligt åt. Vid ett tillfälle riktade han kameran, kikade i displayen och skakade sen missnöjt på huvudet och sa: "Näää, dåligt ljus". Hahaha, det ska börjas i tid minsann (han är fyra år).

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja visst var fotomässan en besvikelse. vi var där i fredags och tyckte precis samma sak.

Anonym sa...

Trist nör hela familjen sett fram emot en bra mässa (på sina egna "premisser")

Får jag tipsa om en supertrevligt långzoomare. Jag har en Canon Powershot G9 som jag fick i somras och den är helt enkelt suverän. Nu finns en efterföljare dvs G10 vilket gör att G9:an sänkts lite i pris... Om man vill kan man köpa 2 olika enklare "objektiv" till den samt ett undervattenshus *mums* och de delarna är inte alls lika kostsamma som till en riktigt systemare.

Om du har möjlighet, känn på kameran i en butik för den ligger bra i handen också, liten och lagom i vikt.