fredag 20 mars 2009

Limguide

Först av allt måste jag säga tack, tack sötaste Carola för de fina filtfåglarna mm som dök upp i min brevlåda igår, så himla gulligt av dig och precis vad jag behöver här i min soffa. Du är guld värd tjejen!

Annars är jag faktiskt aningen piggare idag, Lillen och jag har scrappat lite på eftermiddagen minsann men jag hann inte scanna något så det får ni kika på en annan dag. Jag skrev ju för ett tag sedan att jag slutat använda fotofix och gått över helt till lim. Är så trött på att jaga bra fotofix och dyrt är det och skräpar ner gör det. Plus att jag inte tycker det sitter bra någonsin liksom.
Så får ett halvår sen eller något så köpte jag en massa lim och efter det så är det faktiskt roligare att scrappa. Så här kommer min lim-arsenal, från vänster till höger:



Gloo - ett genomskinligt lim som jag limmar tex QK-bokstäver och clear-dekorationer med. Lite rinnigt men man lär sig hantera det.

Quickie Glue limpenna - använder jag till minialfabeten annat riktigt smått pill. Man får trycka och hålla kvar ett par sekunder för att få det att sitta.

Scotch Strong & precise glue - kan användas till allt; papper, foton, dekos osv. Superbra! Man kan flytta saker om man gör det snabbt, sen sitter det där det sitter. Smal spets som gör att det är lätt att få lagom lite i taget.

Tombow limstift - absolut bästa limmet för foton och tunna papper, allt blir helt slätt och sitter som berget. Love it! Är tyvärr inte så drygt men värt varenda krona.

Tacky glue - En annan favorit, glue dots (som jag gillar massor) på flaska. Man kan limma allt med detta, perfekt för chipboard och annat för det blir liksom lite som gluedots om man klickar det i små duttar. Love it! Om man ska limma papper med det får man smeta ut det, annars känns limduttarna igenom. Drygt och prisvärt.

Decoupage lim - använder jag för att neutralisera hemmagjorda chipboardfigurer och annat, jag penslar in dem alltså och då ska de enligt uppgift vara syrafria sen.

Limstift från Panduro - Köp inte! För vått, papper och foton blir buckliga och dessutom kan man dra loss saker när det torkat. Ge till barnen alltså.


Jag tar gärna emot tips på era favoritlim för nu har jag blivit limfantast och är alltid på jakt efter nya bra produkter.

5 kommentarer:

Sanna F sa...

Jag gillar scotch stong and precise!!! Använder jag till allt just nu!

KRAM å trevlig helg

Alien Bling sa...

Tacky glue lät ju intressant! :D

Själv använder jag scotch strong and precise!

Carola sa...

Hejsan! Vad bra att jag kunde glädja dig med lite post. Visst är dom underbara, fåglarna o de andra figurerna. Mina börjar ta slut. Måste kolla om jag hittar fler nästa vecka =).

Vilken bra limguide. Nu undrar jag ju såklart. Vart har du köpt Tacky glue & Tombow?

Kramiz♥

Anonym sa...

jag har precis som du slutat använda fotofix och använder numera bara
Scotch Strong & precise glue.
kram

Mia sa...

Jag har såååå svårt att hitta bra lim... kanske jag ska testa några av dina!

Skönt att du mår lite bättre nu!