fredag 12 september 2008

Fototankar från en soffa

Förkyld och trött, blä, jag avskyr verkligen att ha ont i halsen, kan inte sova då. Tur att jag fått hem 500 (!!!) foton att sortera och planera scrapping kring. Jag lägger alla foton från en viss händelse i en plastficka och skriver vad det är för bilder, samt datum. Sen när jag sitter och slötittar på tv brukar jag skissa på hur jag vill berätta om händelsen och ibland göra ett utkast till jornaling. Vilka foton jag ska scrappa från en händelse och hur layouten/layouterna ska se ut, ja det gör jag aldrig förrän jag sitter och ska hugga in på just den plastfickan.
Det är ett rätt oekonomiskt sätt att scrappa för jag framkallar i regel för många bilder från var händelse men då jag passar på när det är gratiserbjudanden så funkar det. Eller ja, nästan. Grejen är att jag är liksom för bra på att ta bilder, hehe, eller ja, jag tar liksom alla bilder på ett sätt så att de ska gå att förstora. Dvs närbilder. Många av dem är fina men med foton som är 11x15 cm är det svårt att få in mer än två foton på en layout när man inte kan beskära dem. Så nu övar jag mig på att ta bilder på avstånd också och sen ska jag komma ihåg att framkalla dessa långdistansare också.
Förstoringar gillar jag att scrappa, bäst är storleken en halv A4 men vår skrivare trilskas ofta, suck, så det blir mest standardbilder för mig (ja, man kan så klart beställa förstoringar men då måste man ju planera sina layouter i förväg, ve och fasa...).

2 kommentarer:

Ulrika aka LillBlomman sa...

Wao vad du är organiserad!! Blir imponerad! Denna sommar har jag fotat rekordlite! Tur att jag kan fota Viggo nu! Tack för alla rara kommentarer! Kramen!

Marie - Med mina händer... sa...

Vilket tips du kommer med! Lägga i plastfickor och förbereda... Det ska jag nog försöka mig på... Kanske lättare att komma igång om det redan ligger ett frö till att gro i huvudet.

Hoppas förkylningen ger sig snart. Kram!